Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther Commandeur - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther Commandeur - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 Januari 2015 | Vietnam, Hanoi


Hanoi! In de bus van het vliegveld valt het al op hoe anders het is. 100 keer meer brommertjes op de weg, Vietnamese hoedjes en ook vooral regen en kou! Voor de kou gelukkig al in Laos een warm vest gekocht. Eerste dag was ik een beetje overrompeld, gewend aan reizen in een groep in Laos; relaxed en iedereen dezelfde plannen. Hier was ik opeens weer in een drukke chaotische stad met 1000 opties voor excursies en dingen te doen. Geconfronteerd met het feit dat ik toch echt alles alleen moet beslissen. Uiteindelijk 2 dagen Ha Long Bay gedaan met een boot en 2 dagen Mai Chau, het 'nog niet ontdekte' bergdorpje. Mijn originele plan was om naar Sapa te gaan, maar het was zo slecht weer! Uiteindelijk heeft het daar zelfs gesneeuwd. Ook de activiteiten waren minder op de excursie en erg toeristisch, vandaar mijn keuze. Ha Long Bay was natuurlijk erg mooi, op de boot een voor een backpacker erg luxe tweepersoons kamer. Erg veel en luxe gegeten en voor de rest bestond de trip uit een grot en viewpoint bezoeken en in de ochtend kajakken. Jammer alleen dat het voornamelijk regende. Zelf heb ik evengoed toch een snelle duik in het water gedaan. Misschien ben ik daardoor niet zo lekker geworden. Die avond was ik terug in Hanoi en voelde mij niet 100%, maar de volgende dag was het alweer tijd voor Mai Chau. Daar door de rijst paddy's gefietst en de dag erna met de brommer een toer en met een vissersbootje een meer bezocht.

Terug van Mai Chau snel de bus geboekt voor de volgende nacht want Hanoi had ik ondertussen wel bekeken. De koorts begon toen echt merkbaar te worden, dus snel mijn bedje in. De volgende dag ook weinig gedaan, naar de apotheek en wachten tot de slaapbus zou vertrekken om 6 uur voor een reis van 14 uur. Aangekomen in Hue wachten tot je in kan checken en gelijk weer mijn bed in. Daar drie dagen voornamelijk in bed doorgebracht, soms even uurtje gezellig proberen te doen met eten en een keer de stad in om de verboden city te bezoeken. Dacht dat het wel ging maar 3 uur later weer kapot mijn bedje opgezocht. Na 3 dagen eindelijk beter, op een verkoudheid etc na. Gelijk vertrokken met een moterbike naar Hoi An! Dit wou ik erg graag doen en gelukkig vond ik 2 Engelse gasten die dit ook gingen doen, want alleen had ik het niet aangedurfd. Twee Duitsers kwamen ook mee dus mooi met zijn vijven op pad. Ze noemen dit de Top Gear Experience door de speciale aflevering van Top Gear in Vietnam. Eerst kleine lange weg met veel schoolkinderen, langs een groot meer en vele rijstvelden om daarna de Hai Van Pas over te gaan, wat een mooi bergje is met uitzicht, waarna we het laatste stuk langs het strand reden. Alles in een route. Helaas 70 procent regen gehad en mijn scooter wou niet de berg op. Op dat moment begon hij namelijk een raar geluid te maken, dit werd luider en extremer met de kilometer en uiteindelijk 1,5 uur over de laatste 30 kilometer gedaan. Te eigenwijs om te betalen voor reparaties omdat de huur mij al te veel geld had gekocht, ook was de tijd een factor. Door dit en de regen waren we totaal 10 uur onderweg. Op het einde keek iedereen onderweg mij aan alsof ik gestoord was om op dat ding te rijden, meerdere malen aangesproken om uit te leggen dat er veel reparatie shops in de buurt zijn etc. Uitgeput aangekomen en dus eerst maar eens gegeten en een welverdiend drankje gedaan!

In Hoi An wat bekend staat om het shoppen en dan voornamelijk tailor made, natuurlijk veel geshopt. Een zomerjurk en een avondjurk laten maken naar mijn tekeningetjes bij twee zeer vermakelijke vrouwtjes. Dus naast de opmetingen en het ontwerp, veel gegeten, gezongen en gedanst. Superblij met het resultaat en dit samen met wat souveniertjes en warme kleding opgestuurd naar Nederland. Dit was ook mijn eerste stop in Vietnam met goed weertje dus fietsen huren voor een euro en lekker naar het strand! Graadje of 23 dus niet erg bakken op het strand maar wel mijn eerste stranddag in deze reis. Na een paar dagen op naar Nah Tran, 12 uur nachtbus waar ik na het dumpenvan mijn spullen wel een echte bakdag had op het strand. Resultaat: verbrand;) gelukkig niet te erg, want dag erna een boottrip naar eilandje enz. Na 2 dagen lekker relaxed en klaar voor de grote stad en wat culturele input dus op naar HCMC oftewel Sai Gon met weer een busreisje van 9 uur.

  • 01 Februari 2015 - 11:29

    Sabine Rood:

    Hee!
    Super leuk weer om te lezen! Lekker hoor van je brommer (not) haha! 10 uur lang ook pfff!
    Tof van je jurken ben benieuwd hoe ze er uit zien zou het ook wel willen!
    Nou take care! En niet meer ziek worden.
    Sabine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 08 Jan. 2013
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 5551

Voorgaande reizen:

07 December 2014 - 24 Maart 2015

Backpackavontuur in azie

29 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Minor in Istanbul

Landen bezocht: